7. Πολυμέσα

Πολλές προσπάθειες έχουν γίνει για την παρουσίαση της πληροφορίας με τέτοιο τρόπο, ώστε κατά τη μετάδοσή της στον άνθρωπο, να ενεργοποιούνται όσο το δυνατό περισσότερες αισθήσεις: όραση, ακοή, αφή κλπ. Έτσι για την παράσταση της πληροφορίας χρησιμοποιούνται πολλοί τρόποι, όπως κείμενα, ήχοι, σχήματα, εικόνες και video. Ο συνδυασμός πολλών μέσων έκφρασης για την παράσταση της πληροφορίας έχει επικρατήσει να λέγεται πολυμέσα (multimedia).

Πρώτα απ' όλα, για να μπορεί ένας υπολογιστής να εκτελεί εφαρμογές πολυμέσων, να γίνει δηλαδή ένας multimedia υπολογιστής, πρέπει να ικανοποιεί κάποιες ελάχιστες απαιτήσεις σε εξοπλισμό. Αυτές οι απαιτήσεις είναι:

  1. Μια κάρτα ήχου (με ηχεία), η οποία μπορεί να αναπαράγει και να αποθηκεύει τον ήχο. Η διαδικασία αυτή είναι αρκετά πολύπλοκη γιατί ο ήχος μετατρέπεται πρώτα σε ηλεκτρικό σήμα, για να μπορέσει να αποθηκευτεί και στη συνέχεια ξαναμετατρέπεται σε ηχητικό. Επίσης, η κάρτα ήχου επιτρέπει σε διάφορα ηλεκτρικά μουσικά όργανα (πχ. συνθεσάιζερ) να επικοινωνούν με τον υπολογιστή.
  2. Μια κάρτα γραφικών υψηλής ανάλυσης και δυνατότητα απεικόνισης πολλών χρωμάτων.
  3. Ένας οδηγός CD ROM ή DVD.
  4. Τα απαραίτητα προγράμματα για την εκτέλεση των εφαρμογών πολυμέσων.
  5. Προαιρετικά, μπορεί να είναι εξοπλισμένος και με κάρτα video, σαρωτή υψηλής ανάλυσης, βιντεοκάμερα, μικρόφωνο, εκτυπωτή (συνήθως έγχρωμο), οδηγό εγγραφής CD κ.ά.

Το λογισμικό πολυμέσων

Για την ανάπτυξη εφαρμογών πολυμέσων έχουν δημιουργηθεί ειδικά προγραμματιστικά περιβάλλοντα, τα προγράμματα συγγραφής εφαρμογών πολυμέσων. Βασικό χαρακτηριστικό τους είναι ότι προσφέρουν στο χρήστη μια σειρά από εργαλεία που διευκολύνουν τη δημιουργία εφαρμογών πολυμέσων. Τέτοια προγράμματα είναι το Authorware, το ToolBook κ.ά. Υπάρχουν όμως και γλώσσες προγραμματισμού, όπως η Visual Basic, που παρέχουν τη δυνατότητα να δημιουργούμε εφαρμογές πολυμέσων.

Εφαρμογές των πολυμέσων στην εκπαίδευση

Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, το οπτικοακουστικό υλικό, αν χρησιμοποιηθεί σωστά, αυξάνει τη δυνατότητα μάθησης και κεντρίζει το ενδιαφέρον των μαθητών. Οι φοιτητές μπορούν να έχουν τα μαθήματά τους σε CD και να παρακολουθούν τις παραδόσεις των μαθημάτων από το σπίτι τους, με τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης (ο καθηγητής βρίσκεται μπροστά σε μια κάμερα). Επίσης, έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε όλες τις βιβλιοθήκες του κόσμου μέσω του Internet. Μια ολόκληρη εγκυκλοπαίδεια χωράει μέσα σε ένα μόνο CD και ζυγίζει μόλις μερικά γραμμάρια.

Βέβαια, ο ρόλος του καθηγητή μέσα σε μια αίθουσα διδασκαλίας, είναι πολύ σπουδαίος και μάλλον αναντικατάστατος. Η άμεση επικοινωνία του καθηγητή με τους μαθητές του, δύσκολα μπορεί να αντικατασταθεί με την έμμεση, μέσω μιας άψυχης κάμερας.

Τα επιστημονικά συνέδρια, με σύνεδρους σε όλα τα μέρη της γης, μπορούν να γίνουν με τη διαδικασία της τηλεσυνδιάσκεψης (videoconferencing).